טיפול שורש

כירורג שיניים - מרפאת שיניים דר אלכסנדר

טיפול שורש - ד"ר אלכסנדר

טיפול שורש הוא טיפול כירורגי שמטרתו להסיר את העצבים והרקמות הדלקתיות מעומק השן.

ד"ר אלכסנדר וצוות המרפאה מחויבים לסטנדרטים הגבוהים ביותר בשיטות הטיפול, בחומרים ובמכשור ומעניקים למטופלינו סביבת טיפול משפחתית, נוחה ומרגיעה.

קצת על מבנה השן

השיניים שלנו מורכבות מכמה שכבות:

השכבה החיצונית, הנקראת אמייל. זו שכבה חזקה במיוחד ששומרת על צורת השן ומגנה על השן מפני עששת. אם האמייל נפגע, הוא לא יכול לצמוח מחדש. לכן חשוב מאוד לשמור על האמייל בריא.

השכבה האמצעית היא שכבת הדנטין, שתומכת בשכבת האמייל, ומגנה על השכבה שמתחתיה. אם הדנטין נפגע, מתחילים להרגיש בכאב.

השכבה הפנימית היא שכבת המוך, שכבה המכילה כלי דם ועצבים. המוך הוא השכבה הרכה ביותר בשן, והוא נוטה להיפגע בקלות. אם המוך נפגע, הוא עלול לגרום לכאבים חזקים. במקרים מסוימים, נזק למוך עלול להוביל לטיפול שורש.

טיפול שורש - קצת על מבנה השן - דר אלכסנדר
עקירה כירורגית - דר אלכסנדר

עם ניסיון רפואי של יותר משלושים שנה. ד"ר אלכסנדר עוסק בשיקום ובכירורגיית הפה, השתלות שיניים, ציפויי שיניים, טיפולי שורש וטיפולים משמרים באמצעים טכנולוגיים מתקדמים ובמכשור חדשני.

לד"ר אלכסנדר ידע מיוחד בטיפול בחולים עם מחלות רקע בעלי סיכון גבוה כגון חולי סוכרת, לחץ דם גבוה ובעיות בתפקוד הלב, וכן בהשתלות שיניים בקרב חולי סוכרת.

המרפאה של ד"ר אלכסנדר בקרית אונו עומדת בחזית טיפולי שיקום הפה ביום אחד, ומציעה מגוון טכנולוגיות מתקדמות כולל שיקום דיגיטלי והשתלה וירטואלית, כדי לספק למטופלינו את טיפולי השיניים המתקדמים והיעילים ביותר שיש.

מהם התסמינים לצורך בטיפול שורש?

• רגישות למזון ולשתייה קרים וחמים
  • כאבים ללא כל התראה מוקדמת
  • קשיים בגריסת מזון על צד מסוים
  • נפיחות באזור השן הסובלת מדלקת

רק לאחר בדיקות, צילומים ושאלות שתישאלו במעמד הבדיקה, יוכל הרופא לאבחן באופן סופי כי אכן יש צורך בטיפול שורש בשן הפגועה.

מהו טיפול שורש?

טיפול שורש הוא טיפול כירורגי שמטרתו להסיר את העצבים והרקמות הדלקתיות מעומק השן. הטיפול נעשה כאשר הדלקת הגיעה לשכבה הפנימית ביותר של השן, שכבת המוך. במצב זה הזיהום יכול להגיע בקלות לעצם ולגרום לבעיות קשות בלסת. לכן, בטיפול שורש הרופא קודח את שכבת המוך, שוטף ומנקה את תעלות השורש, ולבסוף ממלא החלל שנוצר באמצעות חומר מיוחד לסתימת השן.

מהו טיפול שורש - מרפאת שיניים דר אלכסנדר

תודה לד"ר אלכסנדר ותמרה המדהימים!! תודה על טיפול מקצועי!!! בזכותכם חזרתי לחייך!!!! אין מילים להודות על המקצועיות, האדיבות והסבלנות!!!! אני ממליצה לכל מי שמחפש טיפול מקצועי זה המקום!!!!

מירי מינץ, בני ברק

טיפול מקצועי ויחס חם:) שילוב מנצח

ענבר קדם, יהוד

רופא מעולה! גם יחס וגם אישיות. פעם ראשונה שאני הולכת לטיפול בלי פחד וכדורי הרגעה לפני הטיפול. אנשים מקסימים! מומלץ בחום!❤️

אולגה רודין, רמת גן

מה עושים בטיפול שורש?

עם ההגעה אל מרפאת השיניים, רופא השיניים יערוך אבחון כולל של הפה. במסגרת זו הוא יתשאל אתכם בנושא עברכם הרפואי, יקשיב לתלונות על כאב השיניים, יבצע בדיקה כללית לחניכיים, ולחלל הפה, לרבות צילום רנטגן דיגיטלי באזור הכאב, כדי לאבחן במדויק איזו שן דורשת טיפול. לאחר האבחון, יסביר לכם רופא השיניים מהו תהליך הטיפול.

לאחר מכן יבצע הרופא הרדמה מקומית בדרך כלל, לעיתים נעשה טיפול שורש בהרדמה מלאה, יסיר את העששת מעל השן ויפתח גישה אל פנים השן.

בהליך של טיפול שורש כירורגי, ינקה הרופא ויחטא את תעלות השורש. לאחר מכן יחדיר תרופות שונות אל תעלות השורש בכדי לסלק את הדלקת.

בשלב הבא ימלא הרופא את תעלת השורש, ויבצע תהליך של סתימה זמנית אחרי טיפול שורש.

לאחר כמה שבועות , תגיעו לבדיקה חוזרת במרפאת השיניים. הרופא יבצע צילום חוזר של אזור הדלקת. במידה והכול תקין ואין דלקת, הרופא יבצע סתימה קבועה, ובכך יסתיים תהליך הטיפול. אם הדלקת לא נעלמה לחלוטין, ממתינים עוד כשבוע. בבדיקה חוזרת אם הדלקת עדיין מופיעה יהיה צורך לחזור על שלבי פתיחת השן, חדירה לעבר תעלת השורש, ניקוי וחיטוי מחודשים, סתימת השן, ולאחר פרק זמן של שבוע – בדיקה נוספת.

טיפול שורש מתבצע בעיקרו בתעלות השן. לכל שן מספר שונה של תעלות, על פי מיקום השן וסוגה. בשיניים טוחנות יש בדרך כלל שלוש או ארבע תעלות. טיפול שורש שלוש תעלות או ארבע תעלות עשוי להימשך זמן רב יותר מאשר טיפול שורש בשיניים אחרות עם פחות תעלות.

טיפולי שורש מתבצעים כיום בשיטות טכנולוגיות חדשות באמצעות מכשירים מתקדמים. באמצעות השיטות הללו הטיפולים הם מדויקים, איכותיים ומקצרים את ההליך הטיפולי.

טיפול שורש בשן קדמית

ההליך עצמו זהה לטיפול שורש בכל שן אחרת. לאחר הרדמה מקומית, הרופא קודח חור קטן אל תוך השן כדי להגיע לרקמת המוך להסיר את הדלקת שנוצרה בה. לאחר מכן יבצע הרופא סתימה  זמנית שתאפשר לשן להחלים. הטיפול בשן קדמית הוא לרוב קצר וקל יותר מאשר בשיניים טוחנות. גם זמן ההחלמה קצר ואין הוראות מיוחדות למטופל לאחר טיפול השורש למעט הימנעות מעישון והימנעות משתיה של משקאות חריפים בימים שלאחר ביצוע ההליך.

בשיניים קדמיות אין חובה להניח כתר על מנת לשמר את התוצאות של טיפול השורש לאורך שנים רבות אך ישנם שיקולי אסתטיקה. בנושא זה מומלץ להתייעץ עם הרופא שיוכל להתאים את הכתר לשיניים הסמוכות, הן בצבע והן בצורה.

טיפול שורש בשן קדמית - מרפאת שיניים דר אלכסנדר
האם טיפול שורש כואב - מרפאת שיניים דר אלכסנדר

האם טיפול שורש כואב?

טיפול שורש אינו אמור לכאוב. הרופא מבצע הרדמה מקומית כדי להפחית את הכאב. כיום, קיימות טכנולוגיות חדישות ומשוכללות המאפשרות לבצע טיפולי שורש במינימום כאבים.

יחד עם זאת, חלק מהאנשים עשויים לחוות אי נוחות קלה לאחר הטיפול. במידה ואתם חווים כאבים לאחר טיפול שורש או אי נוחות, פנו לרופא השיניים, הוא ייתן לכם תרופות להקלה על הכאב.
על מנת להשיג תוצאות מיטביות לאחר טיפול שורש, כל מה שנדרש הוא לשמור על היגיינת פה קפדנית ולצחצח שיניים בקביעות.

כיצד לשמור על השן לאחר טיפול שורש?

שן שנעשה בה טיפול שורש עלולה להיות רגישה וחלשה יותר לעומת שן חיה, ולכן יש סיכון שהיא תישבר. על מנת למנוע מצב של שן שבורה אחרי טיפול שורש, או במקרים בהם יש חשש שהסתימה לא תצליח להחזיק מעמד, מומלץ להשלים את הטיפול בתוך ימים ולהחליף את הסתימה הזמנית בקבועה ובניית מבנה וכתר לאחר טיפול שורש.

המבנה הוא למעשה עבודת שחזור של כותרת השן לאחר טיפול שורש. המטרה של המבנה היא לחזק את השן ולהפוך אותה לעמידה ומתפקדת. המבנה עצמו אינו מספיק בעצמו, ועליו יש לבסס בהמשך כתר שיגן על השן.

כתר אחרי טיפול שורש – הכתר עוטף את השן , מגן עליה ומשווה לשן מראה אסתטי וטבעי. ישנם כמה אפשרויות לכתרים, שהמומלץ מביניהם הוא כתר מזירקוניה, חומר עמיד וחזק שניתן להתאים את צבעו ליתר השיניים, כך שייראה טבעי.

ביום שלאחר הניתוח

כשמדובר בחידוש טיפול שורש מסירים את חומר הסתימה מהחלק העליון של השן, מנקים את שורש השן, מחטאים אותו ואוטמים שוב.

בניתוח אפיסקטומי מתמודדים עם הבעיה מבלי לגעת בכותרת השן. הוא נעשה באמצעות ניתוח בחניכיים, בהרדמה מקומית. באמצעות חדירה דרך החניכיים עם מכשיר אולטרסוני ניתן לנקות את הזיהום בתעלות באופן יסודי. לאחר מכן אוטמים את השורש בחומרי סתימה ומאחים את החניכיים.

בסיום הניתוח וביום שלאחריו יש לנהוג בהתאם להוראות רופא השיניים. ההמלצה היא להימנע משתיה חמה, וממאכלים חמים וקשים. כן ימליץ הרופא, להקפיד לאכול מזונות רכים שיקלו על הלעיסה. כמו כן, ינחה את המטופל שלא לצחצח שיניים , לא לירוק, לא  לעשן, ואף להימנע מפעילות גופנית.

בתום יממה אפשר לחזור בהדרגה לפעילות של שגרה. ניתן לצחצח שיניים בזהירות ולהימנע ממגע באזור שנותח. מומלץ לשטוף את הפה פעמיים ביום במשך שבוע ימים.
לאחר כשבוע, כשהרופא ישחרר את התפרים, ניתן לאכול רגיל ולחזור לשגרה.

כדי להימנע מלהגיע למצבים בהם הכאב יכריע אותנו ונצטרך להגיע בדחיפות לרופא השיניים, מומלץ מאוד לשמור על שגרת היגיינה ולבצע טיפול להסרת אבנית. במקרים שיש דלקת חניכיים, יהיה צורך בניקוי עמוק יותר שנקרא "הקצעת שורשים".

טיפול כזה נפרס על פני ארבעה טיפולים בדרך כלל, כאשר בכל פעם הרופא מתמקד בחלק אחר של הפה.

לאחר שישה עד שמונה שבועות מסיום הטיפול, יש צורך לחזור למרפאת השיניים להערכה מחודשת של מצב הדלקת ויעילות הטיפול.

הטיפול נעשה בהרדמה מקומית, באמצעות שימוש במיקרוסקופ ובסכר גומי.

ההמלצה שלנו היא לא לדחות טיפולי שיניים ובטח שלא לדחות טיפולי שורש. שמירה על היגיינת פה ושגרת טיפולים שוטפת, תמנע נזק עתידי ותאפשר לכם ליהנות משיניים טבעיות ובריאות לאורך זמן.

טיפול שורש ללא כאב במרפאת שיניים - דר אלכסנדר
מה קורה כשמופיעה דלקת לאחר טיפול שורש - מרפאת שיניים דר אלכסנדר

מה קורה כשמופיעה דלקת לאחר טיפול שורש?

לעיתים, לאחר טיפול שורש, עלולה להופיע דלקת. קיימות שתי דרכים שבהם אפשר לטפל בדלקת. האפשרות האחת היא חידוש טיפול שורש, והאפשרות הנוספת היא ביצוע ניתוח אפיסקטומי, הנקרא גם טיפול שורש כירורגי.

בביצוע חידוש טיפול שורש רופא השיניים מוציא את סתימת השורש הקיימת מנקה ומחטא מחדש את תעלות השורש וסותם מחדש את התעלות.
לפעמים הסיבה לצורך בחידוש טיפול שורש היא שבשן שנעשה בה טיפול השורש לא זוהתה תעלת שורש נוספת ולכן גם לא טופלה. כדי לבדוק זאת נדרש צילום תלת ממדי של השן (CBCT) .
חידוש טיפול שורש  או ניתוח אפיסקטומי הן בהחלט הזדמנות אחרונה להציל את השן ולא להגיע לעקירת השן .

טיפול שורש - שאלות נפוצות - מרפאת דר אלכסנדר

טיפול שורש - שאלות נפוצות

כאשר עששת או דלקת פוגעת במוך השן, יש צורך לטפל בשן ולהסיר את החלקים הפגועים מתוך השן. הטיפול כולל מבנה וכתר.

ניתן לעשות סתימה אך ורק אם העששת או הדלק לא חדרו למוך השן. אם הדלקת הגיעה כבר למוך השן ולשורש, אין מנוס מטיפול שורש, להסרת החלק הנגוע ולאיטום תעלת השורש, למניעת זיהום נוסף.

משך זמן של טיפול שורש תלוי במצב השן ועד כמה היא ניזוקה. ככל שהזיהום נרחב יותר, כך משך הטיפול יכול להגיע לעד שלושה טיפולים אצל הרופא.

טיפול שורש חוזר הוא הליך כירורגי המבוצע כדי לתקן טיפול שורש כושל. טיפול שורש כושל יכול לנבוע ממספר סיבות: בתעלות שורש השן לא התבצעו ניקוי והסרה יסודית של כל השכבה הפגועה, דליפה של חומרי איטום, טיפולים דנטליים באזורים אחרים בפה שגרמו לזיהום חדש, שן שבורה ועוד.  טיפול שורש חוזר הוא הליך דומה לטיפול שורש רגיל. הרופא שיניים יבצע חתך קטן בשן ויפתח את תעלות השורש. לאחר מכן, ינקה את תעלות השורש מזיהום וחיידקים, ימלא את תעלות השורש בחומר מילוי ולבסוף, יחבר הרופא לשן כתר או ציפוי.

הטיפולים החדשניים מאפשרים היום לבצע ניקוי תלת ממדי של שורש השן. בנוסף, לאחר ניקוי תעלות השורש, משתמשים כיום בחומרים המעודדים את תהליך הריפוי, ואוטמים טוב יותר את תעלות השורש.