השתלה דנטלית

השתלה דנטלית היא הליך כירורגי שבו השתל, המדמה את צורת השורש הטבעי, עשוי בדרך כלל מטיטניום, ומוחדר לתוך עצם הלסת כדי לתמוך בתותבת שיניים כמו כתר או גשר. החדרת השתל דורשת דיוק רב ומיומנות בביצוע הפעולה הכירורגית.

ההתפתחות הטכנולוגית של השנים האחרונות הביאה לפריצת דרך גם בתחום רפואת השיניים, לרבות השתלה דנטלית מונחית מחשב. ההשתלה הממוחשבת היא פחות פולשנית, מאפשרת דיוק מרבי, וכן מאפשרת קיצור זמן תהליך ההשתלה.

מהי השתלה דנטלית מונחית מחשב?

בניתוח השתלת שיניים הנעשה בסיוע מחשב, משתמש הרופא בתוכנות מחשב מתקדמות ובהדמיה תלת ממדית כדי לתכנן את המיקום המדויק של השתלים הדנטליים בתוך עצם הלסת של המטופל, כמו גם את הביצוע.

שלב האבחון – בשלב זה מבצע רופא השיניים בדיקה קלינית של המטופל, לרבות בדיקה של חלל הפה ובדיקה אנדודונטית (בדיקת שורשי השיניים).
עוד בשלב האבחון, ולפני שהרופא נוגע בפה של המטופל הוא יכול לבצע ניתוח השתלת שיניים וירטואלי. באמצעות בדיקות הדמיה, צילום CT או צילום רנטגן בטומוגרפיה ממוחשבת, מתקבלת תמונת תלת ממד של מבנה הלסת ומיקום כל הדם והעצבים.

תכנון ההשתלה – בעזרת תוכנת CAD , המתבססת על  המידע שנאסף בשלב האבחון, תמונות תלת ממד, רופא השיניים יכול למדוד את כמות העצם ונפחה, ולתכנן את המיקום המדויק של שבו ימוקמו השתלים, את עומקם ואת גודלם.

סימולציית טיפול – כלים דיגיטליים מאפשרים לרופא השיניים לדמות את כל תהליך הטיפול באופן וירטואלי, ולקבוע את המיקום המדויק של השתל ויישורו בהתאם לשיניים הסמוכות.

ניתוח מונחה מחשב כולל תכנית טיפול מוקפדת ומותאמת אישית המבוססת על האנטומיה האוראלית הייחודית של המטופל.

עיצוב תבנית המסייעת למיקום השתל – התבנית מתוכננת באמצעות תוכנת CAD. התבנית מותאמת אישית לשיני המטופל  ומסייעת לרופא למקם את השתל בפועל, במקום המדויק, במהלך הניתוח.

הדמיה תוך ניתוחית – במהלך התהליך הכירורגי המתבצע במרפאת השיניים  – מצלמות אינטרה-אוראליות מספקות לרופא השיניים תמונות בזמן אמת, ומסייעות לו להבטיח מיקום מדויק של השתל. חלק מהמערכות משתמשות בניווט דינמי במהלך הניתוח, ומספקות משוב והדרכה בזמן אמת למנתח.

רמת הדיוק של ההשתלה היא גורם משמעותי ביציבות אופטימלית של השתל ובמזעור הטראומה לרקמות הסובבות. כתוצאה מכך מצטמצמת תחושת אי הנוחות ותקופת ההחלמה מתקצרת מאוד.

מאמר השתלה דנטלית מונחית מחשב - מרפאת שיניים דר אלכסנדר
השתלה דנטלית מונחית מחשב - מרפאת שיניים דר אלכסנדר

מהם היתרונות של ניתוח השתלת שיניים מונחה מחשב?

דיוק מרבי –  שימוש בהדמיה תלת-ממדית מתקדמת של CBCT ותכנון וירטואלי, מאפשר לרופא השיניים למפות את המיקום, הזווית והעומק המדויקים עבור כל שתל דנטלי בדיוק יוצא דופן. מיקום מדויק זה ממזער את הסיכון לטעויות, מבטיח יישור תקין ומאריך את תוחלת החיים של השתלים הדנטליים.

 

תכנון טיפול מותאם אישית – האנטומיה של הפה של כל מטופל היא ייחודית. ניתוח השתלה מונחה מחשב מאפשר לתכנן טיפול מותאם אישית. על ידי ניתוח סריקות תלת-ממדיות מפורטות של עצם הלסת של המטופל , כלי הדם והעצבים, רופא השיניים יכול להתאים את מיקום השתל לצרכים הספציפיים של האדם, ולמקסם את הסיכויים לשילוב מוצלח של השתל.

 

טיפול זעיר פולשני –  ניתוח השתלת שיניים מונחה מחשב ממזער את הצורך בחתכים נרחבים ומפחית את הפגיעה ברקמות שבאזור ההשתלה. לכן גם הריפוי והתאוששות מהירים באופן יחסי.

טיפול מהיר  – התכנון הקפדני הכרוך בניתוח מונחה מחשב מייעל את תהליך קביעת מיקום השתל בפועל, ומקצר את זמן הטיפול באופן משמעותי.

 

תהליך כירורגי בטוח – ההערכה המקיפה של מבנה הפה של המטופל באמצעות הדמיה תלת ממדית מאפשרת לרופא השיניים לזהות מראש בעיות פוטנציאליות ולנקוט באמצעי הזהירות הדרושים כדי להימנע מבעיות בלתי צפויות במהלך הניתוח.

מאמר מקצועי - השתלה דנטלית מונחית מחשב - מרפאת שיניים דר אלכסנדר
השתלה דנטלית מונחית מחשב - מרפאת דר אלכסנדר

תופעות לוואי של השתלה מונחית מחשב

כמו בכל הליך כירורגי ייתכן והמטופל יחווה אי נוחות זמנית, נפיחות או שטפי דם סביב אזור השתל. תופעות לוואי אלה הן בדרך כלל קלות ושוככות ככל שתהליך הריפוי מתקדם.
כדי להימנע מסיכון לזיהום שלאחר הניתוח, יש להישמע להוראות של כירורג שיניים וליישם את הנחיותיו.

חשוב לציין, כי שמירה על היגיינת פה נאותה, צחצוח שיניים פעמיים ביום וביקורים שבשגרה אצל רופא השיניים והשיננית יסייעו להארכת חיי השתל.

חיוני להתייעץ עם רופא שיניים מנוסה או כירורג שיניים כדי לבחון את האפשרות המתאימה ביותר להחלפת שיניים בהתבסס על בריאות הפה הספציפית של המטופל, מבנה העצם, התקציב וההעדפות האישיות של המטופל. רופא השיניים יערוך הערכה יסודית, ידון ביתרונות ובחסרונות של השתלה מונחית מחשב, ובחלופות אחרות, ויסייע למטופל לקבל החלטה מושכלת התואמת את צרכיו.

ד"ר אלכסנדר

מרפאת ד"ר אלכסנדר היא מרפאת שיניים רב תחומית העוסקת בשיקום הפה, השתלות דנטליות וטיפולי אסתטיקה דנטלית.
המרפאה חדשנית ומאובזרת במיטב הציוד הטכנולוגי המתקדם, ומטפלת בגישה רפואית ייחודית גם במטופלים בעלי מחלות רקע ומטופלים הנוטלים תרופות, אשר נדרשים לתשומת לב מיוחדת בטיפולי השיניים.

האם המאמר עזר לך להבין את הנושא?
השתלה דנטלית

השתלת שיניים | טיפולי שורש | סתימות | עקירה כירורגית | שיננית

לוגו אלכסנדר צבעוני פוטר

לייעוץ התקשרו:

או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
דר אלכסנדר - מרפאת שיניים בקרית אונו

מרפאת שיניים ד"ר אלכסנדר

צוות מרפאה דר אלכסנדר

מאמרים נוספים שיעניינו אותך לקרוא