הרדמה ממוחשבת

רוב טיפולי השיניים נעשים תחת הרדמה מקומית, על מנת למנוע את הכאב הכרוך בטיפול. לעיתים, מטופלים הסובלים מחרדה דנטלית, הזרקה מקומית לצורך הרדמת אזור הטיפול, עלולה כשלעצמה לגרום לכאב, ולהגביר את הפחד הדנטלי. בשנים האחרונות, עם התפתחות הטכנולוגיה, מציעים רופאי השיניים חלופה חדשנית להרדמה מקומית – הרדמה  מבוקרת מחשב (CCLAD) .

פחד דנטלי הוא הסיבה הנפוצה ביותר שמונעת ממטופלים להגיע לטיפולי שיניים. פחד דנטלי יכול להופיע בשל מגוון סיבות, לרבות רעש ורטט ממכשירים, ריח של תרופות או חומרים שמשמשים ברפואת שיניים, כאב במהלך טיפול שיניים, וגם פחד לא רציונלי מהרדמה מקומית.

הרדמה ממוחשבת - מטעם של מרפאת שיניים דר אלכסנדר
הרדמה ממוחשבת - מרפאת שיניים דר אלכסנדר

מהי הרדמה ממוחשבת?

למרות שתהליכי ההרדמה הקונבנציונליים נעשים באופן זהיר ובטוח, הם עדיין עלולים לגרום לכאבים מסיבות שונות, חדירת המזרק לרירית הפה, לחץ מהתפשטות תמיסת ההרדמה, טמפרטורה של תמיסת הרדמה וכאבים ממאפייני התרופה.

על מנת להפחית את הכאב במהלך הרדמה מקומית, אפשר למרוח חומר מאלחש לפני הזרקת ההרדמה, ולנקוט  באמצעים אחרים שיפחיתו את הכאב, ביניהם האטת מהירות ההזרקה. על עיקרון זה מושתתת ההרדמה הממוחשבת. בעוד שבהזרקה רגילה קשה לשלוט על כמות ההזרקה ומהירותה, הרי שבהרדמה ממוחשבת ניתן לשלוט בפרמטרים אלה, שבאופן ישיר מפחיתים את עצמת הכאב.

כיצד פועלת הרדמה ממוחשבת?

הטכנולוגיה החדשנית מאפשרת להזרים את חומר ההרדמה   באופן אוטומטי בכמות המדויקת ובקצב זרימה קבוע. זרימה קבועה ואיטית היא זו שמפחיתה את עוצמת הכאב.

לכל מטופל ולכל אזור בפה, מותאמים קצב הזרימה וכמות חומר ההרדמה, בהתאם לעובי רקמת הרקמות בחלל הפה. רופא השיניים מווסת את קצבי הזרימה וערכי לחץ הזרימה בהתאם לסוג הרקמה שבחלל הפה.

במרפאת השיניים שלנו, אנחנו משתמשים במכשירי הרדמה מקומית מבוקרת מחשב
(computer-controlled local anesthetic delivery -CCLAD) שלא רק מאטים ושומרים על מהירות ההזרקה, אלא גם שומרים על מהירות קבועה תוך התחשבות במאפיינים האנטומיים של הרקמות המוזרקות. מחט המזרק במכשירים אלה נבדלת  ממחטי מזרקים קונבנציונליים בעובי מינימלי, כך שחדירת מחט המזרק אינה מכאיבה.

איך מתבצעת בפועל ההרדמה הממוחשבת?

הרדמה ממוחשבת נעשית באמצעות מחט דקיקה ועדינה, בלתי נראית. הדקירה כמעט ואינה מורגשת. לאחר שרופא השיניים מחדיר את המחט בזהירות למקום הרצוי, חומר ההרדמה מתחיל לטפטף בצורה איטית, באופן יציב וללא הפעלת לחץ, רק באזור של השן שמטפלים בה.

מכיוון שחומר ההרדמה מוחדר לאזור המטופל בצורה איטית מאוד, משך ההרדמה הוא ארוך יותר באופן יחסי למשך החדרת חומר ההרדמה בהרדמה קונבנציונלית. יחד עם זאת, תחילת ההשפעה של חומר ההרדמה הוא כמעט מידי, מכיוון שההרדמה בשיטה הממוחשבת היא נקודתית, ואין צורך להמתין, כמו בהרדמה קונבנציונלית, עד שכל האזור ירגיש רדום.

קצב הזרימה מווסת ומבוקר על ידי המחשב, גם כשיש צורך בכמות נוספת של חומר הרדמה במהלך הטיפול.

במהלך ההרדמה מתבצע מעקב אחר קצב הלב, לחץ הדם, רמת החמצן בדם ועוד. נתונים אלה בזמן אמת מספקים משוב מידי לרופא השיניים, ומאפשרים לו לווסת את מהירות טפטוף חומר ההרדמה.

מאמר מקצועי הרדמה ממוחשבת - מרפאת שיניים דר אלכסנדר
מאמר הרדמה ממוחשבת - מרפאת שיניים דר אלכסנדר

יתרונות ההרדמה הממוחשבת

הפחתת חרדה ולחץ
– היתרון הבולט של ההרדמה הממוחשבת הוא הפחתת החרדה. המחט של מכשיר ההרדמה היא דקיקה ואינה נראית, הדקירה כמעט ואינה מורגשת, ולא קיימות תופעות פיזיולוגיות שבדרך מופיעות בהרדמה מקומית קונבנציונלית.

ללא כאבים
– התהליך ההרדמה הוא איטי ואינו גורם לכאב.

הפחתה משמעותית בחוסר הנוחות – בניגוד להרדמה קונבנציונלית, בהרדמה ממוחשבת לא קיים חוסר תחושה של השפתיים, הלחיים והלשון.

הפחתת סיכון לתגובות אלרגיות – ההרדמה המבוקרת בטפטוף איטי מאפשרת שימוש מופחת בחומרי הרדמה, ומצמצמת סיכון לתגובה אלרגית.

בקרה ממוחשבת על התהליך – קצב הטפטוף וכמות חומר ההרדמה מנוטרים על ידי מיקרו-מעבד DPS המצויד בחיישנים חזותיים וקוליים, כך, שאם הלחץ על המחט מוגזם, ההרדמה מופסקת אוטומטית. המחשב גם עוקב אחר המיקום הנכון של הקצה והמחט כדי למזער את אי הנוחות.

להרדמה ממוחשבת יתרונות רבים, יחד עם זאת ד"ר אלכסנדר, שוקל כל מקרה לגופו, ובהתאם  למטופל ולסוג ההליך הכירורגי, ימליץ על סוג ההרדמה המועדף .

הרדמה ממוחשבת