כאבים אחרי טיפול שורש

למה בכל זאת יש לפעמים כאב לאחר טיפול שורש? בטיפול שורש רופא השיניים קודח פנימה לתוך השן כדי לנקות את תוך השן ותעלת השורש מחיידקים. במהלך הטיפול הרופא שוטף ומחטא את המקום מהדלקת, ולבסוף אוטם את התעלה בחומרי איטום מיוחדים. הפעולות הללו גורמות לעיתים לפגיעות בלתי נמנעות ברקמות בריאות, הנמצאות מתחת לשורשים.

כאבים אחרים יכולים להופיע בגלל שבעת הטיפול נוצר לחץ על העצם. הרגשת אי הנוחות והכאב אמורים לחלוף, כאמור תוך ימים אחדים. אם הכאב נמשך יותר מכמה ימים, כדאי להגיע לרופא כדי שיבדוק ויעריך מחדש את המצב.

כאבים אחרי טיפול שורש: 9 סיבות אפשריות

כאבים בשל הוצאת מוך השן

במהלך טיפול השורש, הרופא מסיר מהשן את המוך , שהוא רקמה חיה שיש בה  כלי דם ועצבים. הסרת חלק מהשן יכול לגרום לכאב, שבדרך כלל מתפוגג בתוך ימים ספורים.

הצטברות מוגלה סביב שורש השן (אבצס)

האבצס מלווה בכאבים חזקים ולעיתים תופיע גם נפיחות. במצב כזה יש לפנות לרופא המטפל, שיעריך את המצב ויחליט האם הטיפול יהיה באמצעות אנטיביוטיקה או שיש צורך לנקז את המוגלה.

מרפאת שיניים דר אלכסנדר - מאמר מקצועי - הדובדבן 7 קרית אונו

חומר מזהם שנותר בתעלת השורש

לעיתים תעלות השורש לא טופלו באופן יסודי, ונותר זיהום בתעלה. הזיהום גורם לכאב. מומלץ להגיע לבדיקה אצל רופא השיניים.

תעלה שלא זוהתה

לשיניים יש מספר תעלות וחלקן קשות לזיהוי, במיוחד בשיניים טוחנות. אם תעלה אחת מהתעלות קשה לזיהוי, היא אינה מטופלת, כך שנשאר בשן מוך מזוהם שגורם לכאבים חזקים לאחר טיפול השורש.  במקרה זה יש לחזור לרופא השיניים שיבצע בדיקה קפדנית של תעלות השן, על מנת לזהות היתכנות לתעלה שלא טופלה.
במקרה כזה רופא השיניים ייאלץ לפתוח את השן, להסיר את הסתימה ולנסות למצוא את התעלה.

תעלה עקומה

מבנה התעלה מונע ניקוי מלא, כך שהיא אינה מטופלת והזיהום גורם  לכאב, המצריך בדיקה של רופא השיניים.

כאב כתוצאה מפגיעה בשן משימוש בחומר חיטוי

במהלך טיפול השורש רופא השיניים מחטא את תוך השן בחומרי חיטוי כימיים. במקרים נדירים חומר החיטוי עלול לדלוף ולפגוע ברקמות הסובבות את השן. הכאבים שהמטופל יחוש מחייבים הגעה לרופא ככל הנראה ימליץ על טיפול אנטי דלקתי.

כאב כתוצאה מפגיעה בשן מהמכשור הדנטלי

ייתכן שמכשיר דנטלי המשמש לניקוי תעלת השורש פגע בשוגג ברקמה הרגישה שמסביב. אם הכאב הוא עז, על המטופל לפנות לרופא השיניים.

סתימה (שחזור)  זמנית גבוהה

כאשר הסתימה הזמנית לא מוחלקת מספיק, או אם היא קצת יותר גבוהה מהשניים שסביבה, המטופל עלול לנשוך חזק יותר באותה נקודה, וייגרם לו כאב חד. במצב כזה יש להגיע לרופא השיניים, שיבדוק את השחזור הזמני , ובמידת הצורך יבצע התאמה של השחזור כדי להפיג את הכאב.
מצב דומה יכול לקרות כשהכתר הזמני הודבק גבוה, והלחץ על הכתר בזמן לעיסה גורם לכאב.  שיוף קל של אזור המגע הגבוה או הדבקה מחדש של הכתר הזמני, יפתרו את הבעיה והכאב יחלוף.

סדק או שבר בשן

במהלך התקופה שבין סיום טיפול השורש ולאחר השחזור הזמני של כותרת השן ועד ביצוע המבנה והכתר המטופל נמצא בתקופת המתנה. בזמן זה, גם אם הוא קצר, השן שעברה טיפול שורש עלולה להיות חלשה יותר לעומת שן חיה, ולכן היא מועדת להישבר. בתקופה זו על המטופל להקפיד שלא לאכול מאכלים קשים ולהשתדל שלא ללעוס עם השן שעברה טיפול.
אם קרה שהשן נשברה או נסדקה, המטופל יחוש כאב. במצב זה, יש לפנות מיד לרופא השיניים שיבדוק אם ניתן לשקם את השן .

הטיפולים החדשניים במרפאת שיניים ד"ר אלכסנדר מאפשרים היום לבצע ניקוי תלת ממדי של שורש השן, באופן שהניקוי הוא יסודי ומוקפד.

בנוסף, לאחר ניקוי תעלות השורש, משתמשים כיום בחומרים המעודדים את תהליך הריפוי, ואוטמים טוב יותר את תעלות השורש, כך הסיכון לחדירת חיידקים יורד באופן משמעותי.

כדי ליהנות מטיפול שורש מוצלח ויעיל, מומלץ לטפל אצל רופא שיניים עם ותק וניסיון רב בטיפולי שורש.

כאבים אחרי טיפול שורש - דר אלכסנדר מרפאת שיניים בקרית אונו