חניכיים נפוחות

נפיחות בחניכיים יכולה להצביע על בעיות בחלל הפה, כמו דלקת  חניכיים וסוגים אחרים של מחלות חניכיים. היא גם יכולה להצביע על מצבים בריאותיים אחרים כמו זיהום, מחסור בוויטמינים או שינויים הורמונליים. יחד עם זאת, נפיחות בחניכיים יכולה להיגרם כתוצאה מהיגיינת פה ירודה, וניתנת לטיפול מידי ויעיל.

חניכיים נפוחות - מאמר דר אלכסנדר
חניכיים נפוחות - מרפאת דר אלכסנדר

מהם התסמינים של חניכיים נפוחות?

החניכיים עשויות מרקמה ורודה מוצקה המכסה את עצם הלסת. רקמה זו עבה, ומלאה בכלי דם. נפיחות בחניכיים מתחילה בדרך כלל במקום שבו החניכיים פוגשות את השן. כשהחניכיים נפוחות הן עלולות לבלוט החוצה, ובמקרים חמורים הן מתחילות להסתיר חלקים מהשיניים.

התסמינים הבולטים לבעיות בריאות בחניכיים:

אדמומיות ודלקת –  חניכיים נפוחות נראות לעתים קרובות אדומות ומודלקות.

דימום – חניכיים שמדממות במהלך צחצוח שיניים הן תסמין שכיח של דלקת חניכיים או מחלת חניכיים מתקדמת.

כאב או רגישות –  חניכיים נפוחות יכולות להיות כואבות או רגישות למגע, באופן שמקשה על הלעיסה.

ריח רע מהפה – נוכחות חיידקים בפה, במיוחד במקרים של מחלת חניכיים, עלולה להוביל לריח רע מהפה באופן מתמשך.

נסיגת חניכיים –  במחלת חניכיים מתקדמת , החניכיים עלולות לסגת, לחשוף את שורשי השיניים ולהוסיף לרגישות מוגברת.

מהם הגורמים לחניכיים נפוחות?

היגיינת פה לקויה
– אחד הגורמים העיקריים לחניכיים נפוחות הוא היגיינת פה לקויה. כאשר פלאק,  שכבה דביקה של חיידקים, מצטבר על השיניים והחניכיים, זה יכול להוביל לדלקת ולנפיחות.

הילכדות חלקיקי מזון  – בין השיניים ומתחת לקו החניכיים ולגרום לזיהום או לדלקת חניכיים.

דלקת חניכיים – דלקת חניכיים היא שלב מוקדם של מחלת חניכיים הנגרמת על ידי הצטברות של פלאק. חניכיים נפוחות הן סימפטום נפוץ, המלווה לעתים קרובות באדמומיות ודימום במהלך צחצוח שיניים. אם דלקת חניכיים אינה מטופלת, היא עלולה להתפתח למחלת חניכיים. מצב זה יכול לגרום לחניכיים להתרחק מהשיניים, וליצור כיסים שמזדהמים ומובילים לנפיחות נוספת.

שינויים הורמונליים – תנודות הורמונליות, המיוחסות לתקופת היריון, או גיל המעבר, יכולות לתרום לדלקת חניכיים.

מצבים רפואיים –  מצבים רפואיים מסוימים, כמו סוכרת, מחלות אוטואימוניות ומחסור בוויטמינים, עלולים להשפיע על בריאות החניכיים ולהוביל לנפיחות.

תותבות או פלטות  – שאינן מתאימות עלולות לגרות את החניכיים ולגרום להן להיות נפוחות.

כיצד לטפל בחניכיים נפוחות?

כעזרה ראשונה מיידית, ניתן לטפל בחניכיים נפוחות באמצעים ביתיים זמינים, כמו ג'ל אנטי-מיקרוביאלי או שטיפות פה במי מלח חמימים מספר פעמים ביום. אפשר גם להניח קומפרסים קרים להפחתת הנפיחות ולהרבות בשתיית מים כדי לעורר את ייצור הרוק, שמחליש חיידקים גורמי מחלות בפה. יש להימנע משטיפות פה חזקות, שתיית אלכוהול ועישון סיגריות.

במקרים חמורים יש לפנות לרופא השיניים שיבדוק האם מדובר בדלקת חניכיים, במחלת חניכיים, או במצב רפואי אחר. בהתאם לכך יקבע הרופא את סוג טיפול החניכיים הנדרש, שעשוי גם לכלול ניקוי שיניים להסרת הפלאק; במקרים של דלקת חניכיים או מחלת חניכיים ימליץ רופא השיניים על טיפול אנטיביוטי לטיפול בזיהום או בדלקת; במקרים מסוימים ימליץ הרופא על טיפול שורש או במקרה קיצון, ימליץ על עקירת השן.

חניכיים נפוחות - מאמר מקצועי דר אלכסנדר
חניכיים נפוחות - מרפאת שיניים דר אלכסנדר

טיפולי מניעה וטיפולים שבשגרה

שמירה על היגיינת הפה – הבסיס לטיפול בחניכיים נפוחות הוא שמירה על היגיינת פה טובה. הקפדה על היגיינת  הפה כוללת צחצוח קבוע, ושימוש במי פה מחטאים כדי להפחית פלאק וחיידקים.

בדיקה תקופתית אצל השיננית –  חשוב להקפיד ולהגיע אחת לשלושה חודשים אל בדיקת שיננית ולרופא השיניים. רופא השיניים יבדוק את חלל הפה והשיניים ויאתר בעיות מבעוד מועד. השיננית תבצע ניקוי מקצועי להסרת פלאק ואבנית.

בריאות החניכיים

בריאות החניכיים היא תנאי הכרחי לבריאות הכללית של הפה, והיא משפיעה באופן ישיר על בריאות הגוף.

הדרך הטובה ביותר לשמור על בריאות החניכיים היא באמצעות צחצוח שיניים יסודי במשך שתי דקות לפחות, פעמיים ביום. חשוב להשתמש במברשת שיניים בעלת זיפים רכים ולבחור משחת שיניים המכילה פלואוריד.

בנוסף חשוב לבקר אצל רופא שיניים לפחות פעם בחצי שנה. רופא השיניים יוכל לזהות בעיות בחניכיים בשלב מוקדם, כאשר הן ניתנות לטיפול קל יותר.

מומלץ לצרוך תזונה בריאה, לשתות הרבה מים – שתייה מרובה של מים שומרת על לחות החניכיים ומפחיתה סיכון לדלקות, להימנע מעישון  – שמגביר סיכון להתפתחות מחלות חניכיים.

חניכיים נפוחות - מרפאת שיניים של דר אלכסנדר