תופעות לוואי אחרי שתלים

במאמר הזה חשוב לנו לתת לכם את התמונה האמיתית והמלאה ביותר על מנת שתבינו מהן תופעות הלוואי האפשריות לאחר שתלים.

אמנם הסיכוי לתופעות לוואי הוא קטן, יחד עם זאת הוא אפשרי וגם אם זה קורה, זה בהחלט לא נורא וניתן לטפל בכך.

שתלים דנטליים חוללו מהפכה של ממש בתחום רפואת השיניים, ומספקים פתרון יעיל וארוך טווח לחסר בשיניים. השתל הוא בורג טיטניום שמוברג באמצעות הליך כירורגי לעצם הלסת, במקום שורש השן הטבעי, החסר. במהלך תקופת ההחלמה, השתל ועצם הלסת מתמזגים, באופן שהשתל נטמע בעצם.

לאחר האיחוי, השתל יכול לתמוך בשן מלאכותית או כתר. היתרונות של השתלים הדנטליים הם בולטים: הם מחזירים את יכולת הנגיסה והלעיסה למטופלים שסבלו מחסר בשיניים, הם מעניקים מראה אסתטי וטבעי לפה, הם עמידים לאורך זמן, מעודדים צמיחה של עצם הלסת, ואף מחזירים את הביטחון העצמי, ומאפשרים לחשוף חיוך מושלם.

הליך השתלת שיניים הוא הליך כירורגי בטוח ויעיל עם סיכון מינימלי לסיבוכים, ותוצאותיו המרשימות אינן מוטלות בספק. יחד עם זאת, כדאי להיות מודעים לתופעות לוואי אפשריות שעלולות להתעורר במהלך הליך ההשתלה וההתאוששות שלאחר הניתוח.

תופעות לוואי אחרי שתלים - מרפאת דר אלכסנדר
תופעות לוואי אחרי שתלים - מאמר דר אלכסנדר

מהן תופעות לוואי אחרי שתלים

תופעות לוואי הן תגובה טבעית לשינויים המתרחשים במהלך הליך השתלת שיניים, והן תוצאה נורמלית של טיפול השתלת שיניים. תופעות לוואי אלה הן זמניות בלבד והן בדרך כלל לא חמורות מאוד. בין תופעות הלוואי השכיחות:

אי נוחות
–  כמו בכל הליך כירורגי בפה, המטופל עלול לחוות אי נוחות מסוימת בימים שלאחר הטיפול. הכאב לא אמור להיות חמור מדי, אבל אם הכאב מציק מאוד ניתן  לטפל באמצעות תרופות מרשם לשיכוך כאבים ובדרך כלל הכאב שוכך תוך מספר ימים עד שבוע.

נפיחות –
יכולה להופיע סביב קו החניכיים באזור הטיפול. במקרים מסוימים עלולה להופיע נפיחות בלחיים ובפנים. תופעות אלה הן חלק טבעי מתהליך הריפוי ובדרך כלל מגיעות לשיאן תוך 48 שעות, ודועכות בהדרגה. אפשר להשתמש בשקיות קרח כדי לסייע בתהליך הריפוי.

שטפי דם
– חלק מהמטופלים עלולים לחוות שטפי דם שיופיעו בפנים באזור הניתוח הכירורגי.

בדומה לנפיחות, שטפי דם אלה יפחתו בהדרגה בימים שלאחר הטיפול. תופעות הלוואי הנ"ל הן נורמליות ולא צריכות להיות סיבה לדאגה.

דימום
– בדרך כלל לא אמור להופיע דימום לאחר הליך השתלת שיניים. לעיתים ייתכן דימום קל ביום-יומיים הראשונים. גזה ולחץ קל יכולים לעזור לשלוט בדימום.

תופעות הלוואי הללו הן נורמליות ולא צריכות להיות סיבה לדאגה. עם זאת, במקרים נדירים (בדרך כלל כאשר לא מקפידים על ההוראות שלאחר הניתוח) עלול להתפתח זיהום בעקבות טיפול השתלת שיניים.

זיהום
– למרות שהוא נדיר, זיהום הוא תופעת לוואי פוטנציאלית. כשמופיע זיהום, יש לטפל בו במהירות האפשרית, על מנת לא לפגוע בהליך ההחלמה ובאיחוי השתל עם החניכיים.  כדי למנוע סיבוך זה, על המטופלים ליישם בקפידה את כל הוראות הטיפול, לקחת את כל האנטיביוטיקה שנקבעה, ולדווח על כל תופעת לוואי חריגה לרופא השיניים.

חוסר תחושה ועקצוצים
– חוסר תחושה זמני או עקצוץ בשפתיים, בלשון או בסנטר יכול להתרחש, במיוחד אם עצב ה –  alveolar בלסת התחתונה התחתון מושפע במהלך הניתוח. תחושת העקצוץ דועכת במהלך כמה שבועות.

תגובות אלרגיות
– במקרים נדירים, מטופלים עלולים לחוות תגובה אלרגית לחומרים המשמשים בשתלים דנטליים. תסמיני תגובה אלרגית יכולים להופיע מיד לאחר הניתוח או שבועות וגם חודשים לאחר מכן. בין התגובות האלרגיות הידועות: גירוי בחניכיים, אדמומיות או נפיחות באזור השתלים, דימום או הפרשה מהחניכיים, כאב, חום. אם אחת מהתופעות האלה נמשכת יותר מכמה ימים, חשוב לפנות לרופא השיניים בהקדם האפשרי. הרופא יוכל לאבחן את הגורם לתגובה ולטפל בה בהתאם.

אם קיימות אלרגיות הידועות למטופל, יש ליידע את רופא השיניים, שיוכל להתאים את השתלים הנכונים ולנקוט בצעדים להפחית את הסיכון לתגובה אלרגית.

תופעות לוואי אחרי שתלים - מרפאת שיניים דר אלכסנדר
תופעות לוואי אחרי שתלים - מאמר מקצועי דר אלכסנדר

איך אפשר למזער את תופעות הלוואי?

להקפיד על הנחיות הטיפול של רופא השיניים
– ההקפדה על ההנחיות שלאחר הניתוח היא מהותית והכרחית להחלמה מוצלחת.
לשמור על היגיינת פה טובה –  שמירה על ניקיון אזור הניתוח ושמירה על שגרת היגיינת פה נאותה חשובה מאוד ומונעת סיכון להתפתחות זיהום.

ליטול תרופות – יש ליטול תרופות מרשם לפי הוראות רופא השיניים כדי לצמצם כאב ולמזער את הסיכון לזיהום.

להקפיד על הוראות התזונה – יש להקפיד על תזונה רכה מיד לאחר הניתוח ולעבור בהדרגה למזונות רגילים בהתאם להמלצות.

לאפשר מנוחה –  יש לאפשר לגוף להחלים, ולהקצות זמן למנוחה בתקופת ההחלמה הראשונית.

מתי לפנות לרופא השיניים?

לאחר הליך ההשתלה, מרפאת השיניים תיתן למטופל מרשם לאנטיביוטיקה כדי לסייע במניעת זיהום. ייתכן, שהמטופל יהיה זקוק גם למשכך כאבים ללא מרשם או במרשם כדי לעזור להקל על כל כאב.

כל נפיחות או שטף דם אמורים לחלוף תוך מספר ימים מהניתוח. עם זאת, אם הכאב והנפיחות נמשכים מעבר לשבוע, יש לפנות לרופא השיניים. תהליך הריפוי הראשוני אורך מספר שבועות, והטמעה מלאה של השתל בעצם הלסת יכולה להימשך חודשים.

המטופל צריך לפנות לטיפול רפואי אם השתלים הדנטליים מתחילים לזוז מעט או שאזור ההשתלה ממשיך לכאוב גם לאחר מספר שבועות.

אז כמו שאמרנו בתחילת המאמר, חשוב לנו להדגיש כי אחוזי ההצלחה של השתלות שיניים הם מאוד גבוהים (כ–95%), וכי הסיכוי לתופעות לוואי הוא מינימלי. חשוב לזכור, רוב תופעות הלוואי הן קלות וחולפות תוך ימים מיום ההשתלה.

מה אומרים עלינו?
מוזמנים ליצור איתנו קשר לכל שאלה / התלבטות

סיימתי טיפול אצל דייר אלכסנדר לפני מספר חודשים . 13 שתלים! התוצאה לפניכם חיוך מושלם

מאיר מלכה, פתח תקווה

משה קורסיה, קרית אונו

ממליצה מניסיון בחום! טיפול שיניים מושלם! רופא מעולה! גם יחס וגם אישיות. פעם ראשונה שאני הולכת לטיפול בלי פחד וכדורי הרגעה לפני הטיפול. אנשים מקסימים! מומלץ בחום!

אפרת לוי, גני תקווה

תופעות לוואי אחרי שתלים - כל התשובות לכל השאלות דר אלכסנדר, השתלות שיניים, ביום אחד, ללא עצם ולאנשים עם מחלות רקע